söndag 11 september 2011

En dag i kräftans tecken

Det är märkligt att man varje år efter den traditionella kräftskivan har en rumlande känsla i kroppen och värk i knoppen! Jag är trött på skämda kräftor! Nästa år vill jag ha friska, krya och goda kräftor som ger energi och ett humör på topp sådär dagen efter. Eller så är det inte kräftornas fel....fast jag väljer att tro det, det känns liksom bättre då.
I alla fall så var vi bjudna på kräftskiva hos familjen O igår, en trevlig tillställning som slutade lagom sent. Tack för den!
Dagen bjöd på varsin sovmorgon i omgångar för Fredde och mig, Hugo som aldrig smakade kräftorna igår mådde oförskämt bra och humöret var strålande. Lagom som jag tog dag i dagen och började länsa backen på frukt under äppelträdet så hände det sig att min energi plötsligt försvann och istället hamnade jag i sängen med ispåse och värktabletter. Skulle till att göra vår årliga och smaskiga äppelsaft, hade skurit ner alla äpplen i bitar och skulle sedan dränka äpplena i kokande vatten. Klantigt nog så valde jag att vända kastrullen med det heta vattnet mot mig när jag hällde det över äpplena vilket resulterade i att jag fick en deciliter kokhett vatten över magen, skållat skinn och blåsor, AJ! Nu sitter jag här med en steril kompress över skadan och bävar för hur det skall kännas när jag skall ta morgonduschen.

Här kommer receptet på familjens årliga äppelsaft
(rekomenderas varmt)

*** Kallrörd äppelsaft ***

3 kg äpplen, valfri sort (vi har Catja)
4 liter vatten
2 1/2 kg strösocker
Saften av 2 citroner eller 50 g vinsyra

Skölj äpplena och skär dem i små bitar.
Lägg bitarna i en stor, ren rostfri
bunke eller hink. Koka upp vattnet
och häll det över äppelbitarna. Låt svalna och
lägg på ett lock. Låt stå kallt i 2 - 3 dygn och
sila sedan genom en silduk. Tillsätt sockret
 och den pressade citronen, eller vinsyran
och rör tills allt sockret har smält.
Häll upp på väl rengjorda flaskor och förvara svalt.

Nu är det natti natti som gäller för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar